Vad är viktigast: Spelkoncept eller design?

Vad innebär Spelkoncept? Marknaden för spel är glödhet i Sverige. Spelbolagen växer så det knakar och trots att det finns väldigt många dataspelsutvecklare, sportsbettingbolag och nätcasinon så tillkommer det hela tiden nya aktörer.

Det är så många personer som vill spela slots, till exempel på Slots.se, att bolagen har svårt att hänga med i marknadens tillväxt. Det saknas både spelutvecklare och grafiska designers, och de som redan finns har full sysselsättning. 

När det är trångt om resurser på en marknad så måste företagen som är verksamma där prioritera var de ska lägga sina resurser. De bolag som är verksamma inom spelbranschen kan helt enkelt inte göra allting bra, de måste välja sina spelkoncept.

De val som företagen gör kommer i sin tur att baseras på vad de olika resurserna kostar och vad de olika produkterna som utvecklas kan komma att tjäna in. En viktig faktor för att avgöra hur mycket en spelprodukt kan tjäna in är spelarnas preferenser; vad gillar spelarna mer och vad gillar de mindre? 

Spelkoncept: Spelarnas preferenser

Spelarnas preferenser är avgörande för hur spelmarknaden utvecklas. Det som spelarna gillar mer kommer att generera högre intäkter och det som spelarna gillar mindre kommer inte att vara lika attraktivt som inkomstkälla. 

Över de senaste årtiondena, då spelmarknaden vuxit enormt snabbt, har det hela tiden rått en omväxlande balans mellan spelkoncept och design. Ofta har det varit tvunget att utveckla båda i samspel för att den ena inte fungerar utan den andra.

Om ett spelkoncept är mer avancerat än tidigare spel så innebär det ofta att det blir fler olika moment i spelet och det betyder i sin tur att designen måste bli bättre för att spelet ska fungera att spela. 

Så har det fortsatt mellan de två viktiga faktorerna, spelkoncept och design. Denna balansgång kommer nog inte att försvinna i framtiden. 

Kostnaden för spelutveckling

Det är lätt att tro att kostnaden för spelutvecklingen hela tiden stigit eftersom spelen blivit mer och mer avancerade. Men när man tänker så ska man komma ihåg att de spel som kom ut på marknaden för tjugo år sedan också uppfattades som mycket avancerade då.

Hur man ser på avancerade spel har med andra ord inte förändrats över åren, de har alltid legat i framkant.

Den slutsats man istället bör dra är hur höga kostnaderna för kompetens varit genom åren. Om det rått brist på vissa nyckelkompetenser så har förstås kostnaden för spelutveckling, och design, stigit medan den sjunkit om tillgången på kompetens varit god.

Påverkande faktorer här är bland annat hur många personer som utbildas inom spelutveckling och design samt hur mycket personer i dessa yrkesgrupper får i lön.

Tillgång och efterfrågan på marknaden styr med andra ord, men det finns alltid en fördröjning då det tar tid att skaffa sig den kompetens som behövs för att vara produktiv som spelutvecklare eller designer. 

Framtidens spel

Vad kan vi då sia om framtidens spelmarknad? Vad kommer att vara viktigast då? Spelutveckling eller design? Om vi kan lära oss något av historien så är det att balansakten kommer att fortsätta.

Mer avancerade spel kräver mer avancerad design och mer avancerad design kräver ofta ny kod för spelutvecklingen.